انواع مهاجرت

مهاجرت به آمریکا

هزینه زندگی و تحصیل در آمریکا

با این که کشور آمریکا مقصد بسیار محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی است، ولی این کشور جزء کشور‌های گران قیمت و با هزینه زندگی بالا نیز محسوب می شود. اکثر دانشگاه‌های ایالات متحده به دانشجویان بین المللی اقامت در محوطه دانشگاه را ارائه می‌دهند. زندگی به عنوان مقیم در پردیس دانشگاهی، یک گزینه بسیار مقرون به صرفه است.

با در نظر گرفتن مخارج مختلف و هزینه‌های زندگی، بودجه دانشجویی در ایالات متحده آمریکا حدودا بین 10 هزار تا 25 هزار دلار در هر سال تحصیلی است.

کار حین تحصیل، راهی عالی برای کسب درآمد به منظور کاهش هزینه‌های خود همراه با کسب تجارب کاری ارزشمند است. دانشجویان بین المللی در ایالات متحده اجازه دارند 20 ساعت در هفته در طول جلسات تحصیلی و نیز تمام وقت در طول تعطیلات کار کنند. اگر تصمیم بگیرید که همراه با تحصیل کار کنید، ممکن است درآمد کسب شده شما مشمول مالیات باشد.

در حالی که ایالات متحده همچنان محبوب‌ترین مقصد جهان برای دانشجویان بین المللی است، اما همچنین در میان گران‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. با این حال، اگرچه هزینه‌های تحصیل در آمریکا ممکن است سنگین باشند، اما اغلب دارای بورسیه هستند. سطح آموزشی بالا و قرار گرفتن بیش از 100 دانشگاه برتر آمریکا در بین 500 دانشگاه معتبر جهان، نشان از موقعیت بسیار عالی و ممتاز ایالات متحده در تحصیلات و آموزش عالی دارد. پس اگر به مهاجرت به آمریکا برای تحصیل فکر می‌کنید، موسسه مهاجران راه فردا تا پایان راه تحقق رویاهایتان همراه شماست.

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

برای تحصیل در آمریکا دو نوع ویزا وجود دارد: ویزای F و ویزای M . رشته تحصیلی و محل تحصیل انتخابی شما مشخص می‌کند که به کدام یک از این ویزاها نیاز دارید.

تفاوت ویزاهای تحصیلیF وM با ویزای بازدید B و ویزای تبادل J

ویزای دانشجویی F یا M برای تحصیل در ایالات متحده نیاز است. دانشجویان یا دانش آموزانی که در یکی از دانشگاه ها، مدارس یا موسسات آمریکا پذیرش گرفته اند، نمی توانند با استفاده از ویزای توریستی آمریکا از نوع B یا از طریق برنامه معافیت ویزا (VWP)، وارد ایالات متحده شوند. مگر اینکه بخواهند در طول سفر توریستیشان، مطالعه ای تفریحی (غیر اعتباری) در یکی از مراکز علمی و تحقیقاتی آمریکا داشته باشند. (لازم به ذکر است، برنامه معافیت ویزا یا همان VWP، یکی از برنامه‌های دولت فدرال ایالات متحده آمریکا است که به شهروندان کشورهای خاصی اجازه می‌دهد به منظور گردشگری، تجارت یا حین ترانزیت به مدت حداکثر ۹۰ روز بدون نیاز به اخذ ویزا به ایالات متحده آمریکا سفر کنند.)

ویزای بازدید B برای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تفریحی مناسب است و شرکت در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تفریحی بدون صدور گواهی و یا مدرک تحصیلی از طریق ویزای بازدید، امکان‌پذیر است. اما تحصیل به منظور اخذ مدرک یا گواهی تحصیلی از ایالات متحده حتی برای دوره‌های تحصیلی کوتاه‌مدت از طریق ویزای بازدید ممکن نیست و حتما باید ویزای تحصیلی آمریکا را اخذ کرد. برای مثال، دانشجوی یک دوره آموزش از راه دور برای شرکت در بخش‌های حضوری دوره آموزشی باید برای اخذ ویزای دانشجویی نوع F یا M  اقدام کند.

ویزای تبادل و یا ویزای J آمریکا، یک ویزای غیر مهاجرتی است که از طریق آن اداره مهاجرت آمریکا به محققان، اساتید و بازدید کنندگان اجازه می دهد به منظور تبادل فرهنگ، علم و برای دستیابی به آموزش ها و دستاوردهای پزشکی و یا تجاری وارد ایالات متحده شوند. این افراد برای گرفتن ویزای J آمریکا همچنین نیاز است از دانش زبان انگلیسی مورد قبولی برخوردار باشند و از یک دانشگاه، بخش خصوصی و یا دولت آمریکا دعوتنامه داشته باشند. دارندگان ویزای J پس از اتمام برنامه ارائه شده تا 30 روز فرصت دارند آمریکا را ترک کنند؛ بنابراین، با گرفتن ویزای J نمی توان در ایالات متحده آمریکا تحصیل کرد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

 مرحله اول : دریافت پذیرش از موسسات آموزشی تایید شده توسط SEVP

برای شروع پروسه اخذ ویزا، باید ابتدا در یکی از موسسات آموزشی تایید شده توسط SEVP پذیرش شوید. برنامه ساماندهی دانشجویان و گردشگران (Student and Exchange Visitor Program) که به اختصار آن را SEVP می‌نامند، برنامه‌ای است که مسئولیت ساماندهی به ورود دانشجویان به کشور آمریکا را به عهده دارد و در هنگام انتخاب موسسه آموزشی و پذیرش گرفتن از آن، باید دقت کنید که این موسسه در لیست مراکز مورد تایید SEVP قرار داشته باشد.

مرحله دوم : ثبت اطلاعات در سامانه SEVIS و پرداخت کارمزد آن

پس از آنکه توانستید از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش اولیه را دریافت کنید، باید پرونده خود را در سامانه آنلاین SEVIS ایجاد نمایید و کارمزدهای مربوط به تکمیل فرم SEVIS I–901 را پرداخت کنید. سامانه ثبت اطلاعات دانشجویان و گردشگران آمریکا (Student and Exchange Visitor Information System) که به اختصار SEVIS نام دارد، سیستمی است که به منظور ساماندهی اطلاعات گردشگران و دانشجویان ورود کننده به کشور آمریکا راه‌اندازی شده است و به منظور دریافت ویزای تحصیلی باید اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنید و کارمزدهای آن را بپردازید.

پس از تکمیل و پرداخت کارمزدهای سامانه SEVIS ، دانشگاهی که در آن پذیرش شده‌اید برای شما فرم      I–20 را آماده خواهد کرد؛ برای صدور فرم I–20 شما باید گواهی تمکن مالی ارائه دهید. این فرم در واقع برگه‌ای شامل هزینه های مخارج زندگی، دانشگاه، خورد و خوراک و … می باشد که با جزییات محاسبه شده است. گواهی تمکن مالی برای فرم I–20 هر دانشگاه متفاوت است و بستگی به میزان شهریه دانشگاه، بیمه پزشکی و هزینه‌های اقامت و غذا دارد.

فرم I–20 برای کسانی که بورسیه تحصیلی دارند و از دانشگاه فاند دریافت می‌کنند، مورد نیاز نخواهد بود، ولی بقیه افراد باید مبلغی در حساب خود قرار دهند و بعد از چند روز به بانک مراجعه کنند و تاییدیه بانکی را که به زبان انگلیسی می باشد، دریافت و برای دانشگاه ارسال نمایند. این به آن معنا خواهد بود که در مدت اقامت تحصیلی، از پس هزینه‌های خود برخواهند آمد و برای دولت آمریکا سربار نخواهند بود.

هنگامی که در مرحله آخر برای مصاحبه ویزا به سفارت آمریکا مراجعه می‌کنید، باید این فرم را با خود به همراه داشته باشید. اگر قصد دارید همسر و فرزندانتان را نیز با خود ببرید، باید برای آن‌ها نیز فرم I–20 جداگانه تکمیل کنید، ولی نیازی به ثبت‌نام آن‌ها در SEVIS نیست.

 مرحله سوم : درخواست ویزا و تکمیل مراحل آنلاین تشکیل پرونده

پس از دریافت فرم I–20 باید با استفاده از مراحل آنلاین، اقدام به تکمیل فرم DS–160 برای درخواست ویزا کنید. این مرحله نیز شامل پرداخت هزینه‌هایی به منظور تشکیل پرونده می‌شود. پس از انجام مراحل آنلاین و تکمیل فرم ‌ DS–160 برای شما زمانی برای مصاحبه حضوری به منظور دریافت ویزای تحصیلی آمریکا تعیین خواهد شد.

مرحله چهارم : دریافت نوبت از سفارت و آماده شدن برای مصاحبه حضوری

مرحله بعدی دریافت نوبت از سفارت یا کنسول‌گری آمریکا به منظور مصاحبه حضوری دریافت ویزای تحصیلی آمریکاست. مدت زمان انتظار برای نوبت می‌تواند بسته به موقعیت مکانی شما، فصل و نوع دسته‌بندی ویزای شما، بسیار متفاوت باشد .

مرحله پنجم : شرکت در مصاحبه حضوری

پس از تعیین وقت مصاحبه حضوری، مدارک لازم برای اخذ ویزا را حتما به همراه داشته باشید. در سفارت به منظور احراز صلاحیت شما، مدارک شما بررسی شده و سوالاتی نیز از شما پرسیده می‌شود.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

در صورت داشتن شرایط و تکمیل پروسه صدور ویزا، در هنگام مراجعه به سفارت آمریکا برای مصاحبه حضوری، حتما مدارک زیر را به همراه داشته باشید :

  • به همراه داشتن فرم چاپ شده I–20
  • رسید پرداخت کارمزدهای SEVIS
  • رسید ثبت پرونده آنلاین فرم (DS–160)
  • پاسپورت با تاریخ اعتبار حداقل شش ماه بیشتر از مدت زمان مورد نظر برای اقامت در ایالات متحده آمریکا
  • کلیه پاسپورت های قدیمی
  • مدارک اثبات وضعیت مالی
  • عکس
  • مدارک تحصیلی، نمرات آزمون ها، گواهینامه ها، مقالات و …

ویزای تحصیلی یکی از ویزاهایی است که مشمول قانون منع ورود ایرانیان به آمریکا نشده و دانشجویان همواره می‌توانند برای اخذ آن اقدام کنند. برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، مسیر تحصیلی مطمئن‌ترین و بهترین و مناسب ترین راه مهاجرت به آمریکاست.

در کلیه مراحل، داشتن مدارک معتبر زبان انگلیسی با نمره مورد قبول اعلام شده توسط دانشگاه مقصد الزامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *